Cykling längs Kattegattleden

Jag och min man har cyklat längs Kattegattleden i några dagar, här kommer bilder för information och inspiration. Håll till godo!

Den 390 km långa Kattegattleden utsågs till ”Årets cykelled i Europa” år 2018. Det är förståeligt med tanke på den vackra, kustnära naturen och kvaliteten på vägarna och cykelbanorna. Leden sträcker sig från Göteborg i Halland till Helsingborg i Skåne.

Vi hade tänkt cykla ända från Göteborgs Central ner till Halmstad, och därefter ta tåget tillbaka, men tyvärr var det svårigheter att ta med cyklarna på tågen i sommar så fick vi tänka om. Pga hög belastning och barnarbeten avrådde alla tågföretag från att ta med cyklar på tågen. Till slut blev det så att vi tog bilen till Varberg där vi ställde den på en pendelparkering. Därifrån cyklade vi norrut till Kungsbacka och sov på Best Western hotell. Det blev drygt 7 mil, en trevlig resrutt genom exempelvis de små mysiga samhällena Kärradal, Bua, Frillesås och Åsa.

Vattenpaus utanför Bua med utsikt över havet en bit bort.

Lunch i Frillesås, med en stunds vila på stranden efteråt.

Snart framme i Kungsbacka.
Dagsetapp 2 cyklade vi tillbaka mot Frillesås igen. Det blev en kortare distans på drygt 3 mil.
Kaffepaus utanför Åsa på det lilla mysiga kaféet ”Djäknegårdens Honung”, där de säljer honung för alla olika smaker.
Väl framme i vårt älskade Frillesås, hade vi en sol- och baddag. Vi hittade lä mot blåsten och slappade några timmar.

Vi har inga cola, snabba cyklar. Jag använder en 10 år gammal, treväxlad damcykel från Harald Nyborg och Micke har byggt sin oväxlade fixie själv. Det mest dyrbara är Mickes Brookssadel och de engelska, handsydda väskorna från Carradice. De är nya för i år och vi gillar dem verkligen. Jag har rejäla cykelväskor på min sadel som vi köpt på Biltema. Under resan packade vi så snålt och smart vi kunde. Vi hade med oss rejäla vattenflaskor och en del snacks. Mat köpte vi längs vägen.

Middag vid havet.

När vi ska bada i havet åker vi till Vallersvik i Frillesås, vi älskart! Jag och min familj campade ofta här när jag var liten och det är fortfarande många av mina släktingar som har husvagn på Vallersviks camping. Under resan valde vi att sova på vandrarhemmet, vilket gick jättebra. Det var fräscht och hade bra sängar. Mat köpte vi i den lilla lokala matbutiken.
Dagsetapp 3 blev den längsta, 8 mil från Frillesås till Olofsbo.

Micke måste ju få sitt kaffe med jämna mellanrum, så vi stannade i den mysiga hamnen i Bua för en kort paus. Där rustade de för årets makrillfestival.

Viskan som rinner hemifrån och mynnar ut i Kattegatt norr om Varberg.
I Varberg gjorde vi ett rejält stopp. Vi åt fish n´chips i hamnen och gick en sväng på fästningen. I Träslövsläge stannade vi till hos ett par vänner för att säga hej. Den här dagen var den absolut jobbigaste för det blåste en otroligt kraftig motvind. Det är slitigt för kroppen att cykla i konstant motvind!
Den natten bodde vi på Flip Flop Hotell i Olofsbo. Mysigt och härligt med färgstark och rolig inredning. Tyvärr sov vi inte så gott då en fläkttrumma gick genom vårt sovrum och brummade högt hela natten, och utanför fönstret dånade blåsten och regnet i kapp med fläktsystemet. Frukosten var enkel, men fräsch och god precis som jag gillar det.
Dagsetapp gick från Olofsbo till Halmstad via vackra Falkenberg, det blev 7 mil. Den starka blåsten fortsatte, men under den här sträckan gick vägen lite mer fram och tillbaka och upp och ner, så vindriktningen ändrades ibland.

Lunchmackan intogs på ”Kilagårds Gröna”, ett mycket mysigt kafé med gårdsbutik ute på landet, någonstans vid Hedberg. Väl värt ett besök

Efter ett stopp i Ugglarp för att titta på havet, vågorna och surfarna fick vi en skön kväll i Halmstad, mellan regnskurarna. Vi tittade på Halmstad slott och åt en bit mat vid torget. Sov gjorde vi på Grand Hotel vid järnvägsstationen.
Den sista dagsetapper blev den längsta, ca 10 mil från Halmstad tillbaka till Varberg. Det var regn, åska, blåst och sol om vartannat.

För att komma undan åskan och en regnskur tog vi skydd i en liten kur.

Det är absolut inte sista gången vi cyklar längs Kattegattleden. Vi tyckte verkligen om naturen och att få uppleva Halland på det här sättet. Jag uppskattade de små landsvägarna vi cyklade på mellan Varberg och Kungsbacka. Där var det väldigt lite biltrafik, mest cyklister samt en och annan traktor. Någon gång ska vi göra en dagsutflykt och cykla genom Särö och Onsala.

Det är nog ett bra tips att cykla söderifrån upp mot Göteborg, eftersom vinden ofta kommer från sydväst. Då slipper man förhoppningsvis den starkaste motvinden. Vi bokade allt på egen hand, men vi mötte många cyklister som cyklade kortare dagsetapper och fick sin packning körd till nästa övernattningsställe. Det finns företag som man kan anlita till detta, vilket ju är perfekt om man vill cykla med barn. Från Helsingborg till Göteborg är leden då indelad i åtta dagsetapper.

Allra helst hade vi velat bo på Bed and Breakfast, men vi var lite sent ute och mycket var fullbokat tidigt. Jag kan tänka mig att det är härligt att cykla leden i september när det inte är högsäsong. Vi träffade som sagt många trevliga cyklister längs vägen, inte bara från Sverige, utan även från Danmark, Norge, Holland, England och Skottland.